כתיבה – רישום ההבנה
"כי עיקר הלימוד ושנעשה בו הרושם הוא הלימוד הבא מכתיבת יד"
(המהרש“א- בבא בתרא דף י')
״היד אשר קשורה למוח, רושמת.״ (ימימה, זצ״ל)
המילים של חומר הלימוד מדברות על הלומדת, על יכולת תפקודה בחיי היומיום.
לכן מילותיו של חומר הלימוד פונות אליה, אל הלומדת, כדי שתתעורר לעשות היכרות
עם עצמה.
הן, המילים, מילות הלימוד, מבקשות מהלומדת,
שתנסה להבין את הטמון במילות הלימוד ולרשום את אשר הבינה.
המילים של הלימוד ממתינות לה, כדי שתיעזר בהן.
יש בכוחן של המילים לעזור לה, עבור חייה.
כוחן של המילים יכול התגלות דרך הבנתן – זה ראשית.
כדי להבינן על הלומדת להעלות על הכתב את אשר מובן, מתוך קריאת הכתוב.
(וגם את אשר אינה מבינה)
זו כתיבה שמטרתה לנסות להבין מה הלימוד מבקש מהלומדת לעשות,
כל עוד לא תרשום, לא תדע מה עליה לעשות.
כל עוד לא תדע מה עליה לעשות, לא תוכל לעשות.
כל עוד לא תוכל לעשות, לא תקבל תוצאות של התחזקותה.
להעלות על הכתב את ההבנות האישיות מתוך מילותיו של חומר הלימוד.
להיות מול המילים הכתובות,
לבחור אך ורק את מה שקל יותר להבנה, באותו רגע.
לקרוא לאט ומעט
ולהעלות על הכתב את ההבנה הנמצאת באותו זמן במחשבה האישית.
ההבנה כפי שהיא, המילים, כפי שהן, בפשטות,
ללא צורך במאמץ כדי להבין, ללא צורך ליפות את הנמצא.
אלא, בהתייחסות ממוקדת למשפט אחד, או שניים.
כל עוד מילות ההבנה נמצאות חבויות במחשבה,
כל עוד המילים לא הוצאו מן המחשבה אל החוץ ונרשמו על הכתב,
הן עלולות להיעלם, להתפוגג, להישכח.
גילוין של המילים, יעזור ללומדת להבהיר לעצמה את הבנתה.
רישום ההבנה על הכתב יאפשר לחזור אל הכתוב ולבחון אותו פעם נוספת
כדי להוסיף להבנתה הנמצאת, או לגרוע ממנה, (מה שלא מתאפשר בדיבור),
יעזור לה לסדר ולארגן את מחשבתה ולהרגילה להיות בפעילות מסודרת וממוקדת,
ובלבד שהלומדת מתייחסת באופן ענייני וממוקד
כל פעם למשפט אחד שהיא לומדת, בוחנת, בודקת.
היא אף תוכל לשנות, להיפתח לענפים נוספים שיצאו מאותה הבנה.
בכך תחזק את יכולת תפקוד מחשבתה.
טיב נוכחותה של הלומדת מול החומר הכתוב יקבע את טיב מחשבתה.
ככל שהלומדת, תחזור שוב ושוב על פעילות רישום הבנתה על הכתב,
היא תחזק את רישומה של הבנתה גם בהכרתה, תחזק את כוחו של הזיכרון אשר ישפיע על השימוש שהלומדת תעשה בהבנתה בכל עת שתצטרך לה.
כי הבנתה השמורה בזיכרונה תופיע לרשותה בכל עת שהיא נחוצה.
רישום ההבנה ביד – תנועה של פעילות בין החוץ אל הפנים
ובין הפנים אל הפנימי העמוק יותר.
יצירת מפגש בין המילה הכתובה/ הנקראת, הנמצאת לפנינו,
לבין הפעילות החשיבתית הפונה פנימה לקלוט את הנמצא בכל חלקיה.
(על זה אכתוב בנפרד)
יצירת מפגש דרך הקשבה.
תודה,
מיכל חכמוב – מדריכה
054-6262761