fbpx

חיפוש חופשי  של מאמרים ווידאו

״מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַגֶּשֶׁם״

חפשו קבוצת לימוד עם

מאמרים נוספים של המורה

תמונה-של-אשה-עוזרת.001
״וְשָׁם אִשָּׁה גְדוֹלָה״ (מתוך ההפטרה של פרשת וירא - מלכים ב - פרק ד’) על חשיבותה ומשקלה של העשייה
חשיבותה של העשייה, הבנת מידתה, הבנת משקלה.
אתר-המכון-סכך-תשפ״ה.001
הקשר בין ידיעה לבין ראייה - גבולות גובה סכך הסוכה
ראיית גבולות הדבר
תמונה-אלול-שער-השנה-החדשה-תשפ״ה.001
אלול- שער השנה החדשה- לקראת הכניסה לשנת תשפ״ה
הכנה לקראת השנה החדשה - שנת תשפ״ה
פייס-פרשת-שופטים-עוז-רוחן-.001
״הלימוד הוא עוז רוחן״ (ימימה, זצ״ל)
חיזוק היכולות האישיות
על לימוד נתינת מידה לדיבור ולמעשה.

״מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַגֶּשֶׁם״

מתחילים לומר
בתפילת מוסף של שמיני עצרת,
בברכה השנייה בתפילת שמונה עשרה.
(בברכת מחיה המתים)

״אַתָּה גִּיבּוֹר לְעוֹלָם אֲ-דֹנָי, מְחַיֵּה מֵתִים אַתָּה רַב לְהוֹשִיעַ.
מַשִּׁיב הָרוּח וּמוֹרִיד הַגָּשֶם …״

רק בקשה, שיהיו הרוח והגשם במידה המתאימה.
״לַֽעֲשׂ֣וֹת לָר֣וּחַ מִשְׁקָ֑ל וּ֝מַ֗יִם תִּכֵּ֥ן בְּמִדָּֽה׃״
(איוב כה’)

״לַֽעֲשׂ֣וֹת לָר֣וּחַ מִשְׁקָ֑ל– אמר רבי אחא אפילו רוח הקודש ששורה על הנביאים אינו שורה אלא במשקל״

(ויקרא רבה טו -ב)

״כִּי הָרוּחַ צָרִיךְ לְנַשֵּׁב בַּמִּדָּה כְּדֵי שֶׁיִּדְלַק הָאֵשׁ שֶׁבַּלֵּב בְּמִדָּה״
(ליקוטי מוהר"ן תנינא)

וזה עיקרו של לימוד חשיבה הכרתית, לעשות דבר במידה המתאימה.
לדעת לשים גבול לכל מעשה, או דיבור, כדי שלא יעברו על מידתם.

על העברת מידה אומר הרמב״ם:
״אם תאמץ את עיניך ותנעץ את מבטך ותטיל על עצמך להסתכל למרחק גדול, רב מן המרחק שבכוחך להסתכל אליו, או תתבונן בכתב דק מאוד או ציור דק שאין בכוחך להשיגו, ותאמץ את ראייתך לעמוד על אמיתת מהותו, לא רק שעינך תיחלש מראות את מה שאין ביכולתך לראות, אלא היא תיחלש מראות את מה שבכוחך להשיגו. ראייתך תקהה, ואתה לא תראה את מה שהיה בכוחך להשיגו לפני שנעצת מבטך והתאמצת. כך מוצא כל המעיין באיזו חוכמה את הקורה לו בשעת החשיבה. שכן אם יפליג בחשיבה ויאמץ את כל רעיוניו, ייטמטם ולא יבין אז אפילו את מה שהיה עשוי להבין, כי כל כוחות הגוף שווים לעניין זה… אם תבקש השגה שהיא מעל להשגתך… תהפוך הפגום שבפגומים״

שבת שלום, חג שמח.

כתבה מיכל חכמוב – מדריכה

אהבתם את הפוסט? שתפו חברים >>