״מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַגֶּשֶׁם״-״לַעֲשׂוֹת לָרוּחַ מִשְׁקָל וּמַיִם תִּכֵּן בְּמִדָּה״ – לימוד המידה

שמיני עצרת  -״מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַגֶּשֶׁם״ - 
מתחילים לומר בתפילת מוסף של שמיני עצרת, 
בברכה השנייה בתפילת שמונה עשרה.
(בברכת מחיה המתים)

הבקשה להשבת הרוח ולהורדת הגשם 
בוודאי נושאת בתוכה את הרצון שזה יעשה 
במידה הראויה, כפי שכתב איוב: 
״לַעֲשׂוֹת לָרוּחַ מִשְׁקָל וּמַיִם תִּכֵּן בְּמִדָּה״ (איוב כח’)
הכל אמור להתקיים בגבולות ובמידה.

ידיעת המידה הנכונה, בכל דבר, הן בעשייה, 
הן בדיבור, הן ברצון, הן בכוונה, 
זה עיקר הלימוד.

תתארו לכן מה נכתב על קריאת ״הלל״,
 (המורכב ממזמורים  קי"ג-קי"ח בספר תהילים), 
נכתב עליה במסכת שבת:
״הקורא הלל בכל יום מחרף ומגדף״.

כיצד זה יתכן? 
הרי ״הלל״ זו שירת הודייה ושבח לבורא עולם 
והתפעלות על השגחתו ופעילותו בעולמנו, 
גם הלימוד מזכיר לנו שוב ושוב ושוב, 
להיות בהודייה ובהכרת הטוב הקיים בחיינו.
לא ברור מדוע לומר שבח והודייה בכל יום, 
זה כמו לחרף ולגדף?

יש כאן לימוד חשוב.
לימוד נתינת המידה שיש לתת בכל דבר, 
גם על דברים טובים. 
כל דבר הנעשה בהגזמה, לא רק שאינו מועיל, 
אלא עלול להזיק לנו ולכל מי שנמצא מולנו.

אם הגזמה עלולה להזיק, 
בואו נבדוק, במה וכיצד?
וכדאי שניתן את הדעת להבנת המידה הנכונה 
של כל דבר שאנחנו עושות בחיינו.

חג שמח!

מיכל חכמוב - מדריכה


רוצה לקרוא עוד מלאכות?

היכנס לדף ״חדר מלאכה״ של המכון ותוכל להינות מעוד מלאכות של תלמידים, מדריכים ויוצרים. לחדר מלאכה

תוכלו להשאיר פרטים ולקבוע איתנו פגישה

גם ZOOM הולך…