״אִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ, יַעְזֹרוּ; וּלְאָחִיו, יֹאמַר חֲזָק.״. (ישעיהו מא)

״אִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ, יַעְזֹרוּ; וּלְאָחִיו, יֹאמַר חֲזָק.״(ישעיהו מא)

לא העליתי בדעתי שאעשה חיבור בין השיעור 
של המדריכים שהתקיים אתמול, בהנחיתה של נעמה, 
לבין הפסוק מישעיהו מא:
״אִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ, יַעְזֹרוּ; וּלְאָחִיו, יֹאמַר חֲזָק.״. 

מניחה שאף אחד מאיתנו, שהשתתף בשיעור, 
לא הגיע מתוך כוונה תחילה להיות לעזר, 
או מתוך כוונה לתת חיזוק לשני  
ובכל זאת, כשהסתיים השיעור יצאתי כה מחוזקת ונתרמת 
ממילותיו של כל אחד ואחת מהמשתתפים בשיעור, 
כאילו כל אחד ואחת מהם אמר, חֲזָק. 

נכון שהדוגמא הזו אינה מלמדת על משמעות 
מתן חיזוק ועל מאפיניו, גם לא מלמדת 
על אופיים של המחזקים ולא של המחוזקים, 
או נזקקי החיזוק שישנם מסביבנו והם רבים. 

ישנם מחזקים הבאים מתוך כוונה להיות לעזר, 
מתוך כוונה טובה לתת יד, לעודד, לתמוך, לחזק 
ואינם מבינים שעליהם לדעת מתי לתת חיזוק, 
כיצד לחזק ועד כמה לחזק. 

לעתים הרצון של הבא לעזור ולחזק הוא כה גדול 
אך לא נמצא בתיאום עם הצורך
 והיכולת של הנזקק לחיזוק. 
ישנם מצבים שהבא לחזק מרעיף 
על הנזקק לחיזוק עוד ועוד ועוד, 
ואינו מבין שהוא למעשה גורע, 
כי ה״מתחזק״, אינו יכול להכיל, 
אינו יכול לשאת את המשא שהורעף עליו 
והוא בורח. 

להיות מחזק, מעודד, עוזר, תומך, 
זה לימוד מורכב הנלמד בלימוד חשיבה הכרתית. 
לימוד הדורש להבין את הצד של הנזקק לחיזוק. 

למשל,
 כיצד נחזק אדם הנמצא במקום של חוסר הכרה ביכולותיו? 
כיצד נחזק את רוחו כדי שיכיר בערך יכולותיו

סיימתי בשאלה, 
כדי שכל אחד ואחת מאיתנו ייתן לעצמו את התשובה.

מיכל חכמוב - מדריכה
054-6262761

רוצה לקרוא עוד מלאכות?

היכנס לדף ״חדר מלאכה״ של המכון ותוכל להינות מעוד מלאכות של תלמידים, מדריכים ויוצרים. לחדר מלאכה

תוכלו להשאיר פרטים ולקבוע איתנו פגישה

גם ZOOM הולך…