fbpx

חיפוש חופשי  של מאמרים ווידאו

מהי חשיבה הכרתית?

מהם לימודי חשיבה הכרתית, מי הייתה ימימה, איך ואיפה לומדים, כמה זה עולה ועוד....

מהי חשיבה הכרתית?

לימוד החשיבה ההכרתית הוא לימוד רוחני אשר הועבר מפי המורה ימימה אביטל זצ״לֹ (1929-1999) לתלמידותיה ותלמידיה, אשר רשמו את המילים שהועברו מפיה. דרכן למדו בעבר, בחייה, ודרכן ממשיכים ללמוד גם היום. 

המילים (חומר הלימוד) פונות להכרה, ולרצון של הלומד/ת להסכים לקחת אחריות על התפקוד וההתנהלות האישית, ולעבור תהליך של מלאכה פנימית, הנעשית בעיקרה על קרקע המציאות היומיומית, במפגש של הלומד/ת עם האנשים הנמצאים ממול. 

הלימוד כולל: 

  • הכרת היכולות העצמיות הפנימיות וחיזוקן. בין היתר: יכולת החשיבה, ההבנה, הרגש האישי, הקשב, ההסתכלות ועוד. 
  • חיזוק הביטחון והאמון ביכולות האישיות לעשות, ליצור וליזום. 
  • הבנת המידה המתאימה בכל מעשה ובכל דיבור, כדי לשמור על כוחות הגוף והנפש. 
  • פיתוח מחשבה עצמאית בעלת שיקול דעת, ללא תלות בגורמים חיצוניים וללא תלות בתפיסות דימיוניות. 
  • פיתוח יכולת הבחנה ויכולת הבחירה.  
  • לדעת לבחור במה שטוב, נכון ומתאים לעשות או לומר, בהתאם לתנאים, למצב ולזמן. 
  • הגעה לחיים בשלום פנימי עם מה שקורה, מתוך הבנה, שכל אשר מזדמן בדרך יכול להוות בסיס לצמיחה ולהתפתחות.  

 

חשיבה הכרתית היא דרך לגילוי האדם את עצמו 

ימימה אומרת: "תיקון – זה מציאת עצמך כפי שאתה" . מכאן אנחנו למדים שחשיבה הכרתית אינה שיטה לשיפור והצלחה בחיים אלא קודם כל דרך שנותנת כלים לגילוי האדם את עצמו.  

המסע שלנו בלימוד החשיבה ההכרתית הוא מסע פנימי שבמרכזו לימוד מציאת הטוב בחיינו, מה שמיטיב עם הקיום והפרדתו מן הלא טוב לקיומנו.  

ללמוד למצוא את הטוב בחיינו ואיך להפרידו מן הלא טוב.  

בדרך, לאט לאט, אנחנו לומדים להכיר באשליות והשקרים הקטנים שאינם מאפשרים לנו לראות את עצמנו כפי שאנחנו, באחיזות שלנו, ובפחדים והמגננות שמנהלים אותנו. ככל שאנחנו מתקרבים לעצמנו, כך אנחנו מתחזקים בראיית הטוב הטמון בכל אחד מאיתנו 

ובלשונה של ימימה: "ישנו תמיד פוטנציאל ומעליו יש עומס, שכשמנקים אותו, הפוטנציאל מתגלה… " 

 

בכל אחד מאיתנו טמונה מהות טובה 

בבסיס החשיבה ההכרתית יש את התפישה שלכל אדם יש מקום בעולם ושבמהותנו, אנחנו טובים מעצם בריאתנו. ראיית הטוב היא לכן הציר המרכזי של הלימוד להבדיל מגישות פסיכולוגיות כמו של פרויד למשל שראו את היצר הרע ככח המנהל אותנו 

חשיבה הכרתית נקראת כך משום שהיא מכוונת אותנו לחיים בהכרה שפירושם האפשרות לחיות מתוך בחירה הכרתית.  

זאת אומרת לא רק להיות מוטים ומופעלים אוטומטית על ידי זכרונות העבר המנהלים אותנו, אלא לפתח יכולת לראות את עצמנו והאחרים מתוך מידת רוחק המאפשרת בחירה.  

אפשר לומר שזו דרך חיים שבה ההסתכלות משתנה מהחיצוניות לפנימיות וכתוצאה מהליכה בדרך הזו משתנה כל חווית החיים שלנו.  

 

שינוי האופן בו אנחנו רואים וחווים את החיים 

ימימה אומרת באחד השיעורים: מה משתנה? ההסתכלות משתנה.  

זאת אומרת איני מסתכל על עצמי או על האחר בעיניים ביקורתיות ששופטות את מעשיו, התנהגותו או דיבורו של אדם, אלא אני  רואה את ליבו קודם כל, רואה את מהותו, מכבד את מקומו וזוכר שכל אדם נושא בתוכו את אותה המהות של הקיום המופלא שהיא טובה ביסודה.  

כדי לראות את האחר באופן כזה, חייבים להתחיל בשינוי האופן שבו אנחנו מסתכלים על עצמנו 

ראשית השינוי היא בקבלה עצמית ובנתינה עצמית, העבודה היא קודם כל על עצמנו ומשם, כשניתן לעצמנו ונאהב את עצמנו נוכל לתת גם לאחר. לכן אפשר לומר גם שכל הדרך של החשיבה ההכרתית מבוססת על המשפט ׳ואהבת לרעך כמוך׳.  

ראשית תאהב את עצמך, תראה את הטוב שבמהותך וכך תוכל לראות באותו האופן גם את האחר שאינו שונה ממך במהותו.  

קראו עוד

מי הייתה ימימה?

חלקים מתוך כתבה של עפרה לקס בעיתון “בשבע”

אם היו שואלים את דעתה של ימימה אביטל, הכתבה הזו לא היתה נכתבת. האישה שבמשך 20 שנה לימדה מאות תלמידים, שהיתה ועודנה מושא להערצתם של רבים, לא הרשתה לצלם או להקליט אותה. בשנותיה האחרונות רק אנשים ספורים זכו לראות את פניה, ואם היא מצאה שמישהו חושב עליה היא היתה גוערת בו: “אל תחשוב עלי, הכל רק מאיתו יתברך”. בשל הצניעות הזו שלה לא ששו תלמידיה לדבר על דמותה ולחשוף את פועלה. התחושה שהם עושים בניגוד לרצונה הקשתה עליהם, למרות שעברו שנים מפטירתה. בפועל, קבוצות האנשים שלומדים ע”פ דרכה של ימימה רק הולכות ורבות. תלמידיה מלמדים תלמידים, וכבר יש `כלי שלישי` ואפילו רביעי. “בעוד כמה שנים”, אומרת אחת מן התלמידות, “לא יהיה אדם בישראל שלא יידע מי זאת ימימה או מהי דרכה. זו הסיבה שבסופו של עניין, ולאחר היסוסים לא מעטים, הסכימו גם התלמידים הקרובים לשתף פעולה ולשוחח על דמותה המיוחדת של ימימה אביטל. בזמנים רציונליים שכאלה לא קל לעכל סיפורי `מופתים`. לאחר שיחות עם תלמידיה וקרוביה של ימימה, מתקבל הרושם שמדובר בשילוב של אישה אמיתית, ממשית, עם דמות עילאית, כמעט ערטילאית, בעלת יכולות על-טבעיות לחיזוי, ריפוי וקריאת נפשו של האדם דרך פניו וקולו. אישה שהביאה מזור נפשי ופיזי לרבים, אך תמיד החזירה את הכדור אל האדם עצמו: אם יעבוד על עצמו ועל מידותיו יוכל להגיע לפסגות.ימימה חיה בין השנים 1929-1999. פרטיה הביוגרפיים אינם ברורים עד הסוף. אנשים שלמדו אצלה שנים ארוכות, שדבריה ונוכחותה שינו את חייהם, אינם יודעים היכן היא נולדה או גדלה והיכן רכשה את השכלתה. מתי מעט אחרים, שזכו לכך שהיא תבקר בביתם, לא ידעו למשל כמה ילדים יש לה. יעקב אביטל, אחיה של ימימה, מספר כי היא היתה הבכורה בין שבעה אחים, שנולדו וגדלו בקזבלנקה, מרוקו, האווירה בבית היתה של חיים עם המציאות שמעבר: “אחרי שסבא נפטר, אם לאמא היו התלבטויות היא היתה מזמינה אותו ומתייעצת איתו, וכל מבוקשה היה מתגשם”. בבגרותה נישאה ימימה לאליעזר אביטל (לא קרוב משפחה), אדם שנמנה עם מקימי ברור חיל, ושימש כשליח הסוכנות במרוקו. לשניים נולד בן אחד, וזמן קצר יחסית לאחר נישואיהם נפטר הבעל. יעקב מעיד כי משפחתה של ימימה ידעה שהיא מיוחדת. הילדה שחילקה את הסנדוויצ`ים שלה לעניים בדרך והיתה מקרבת כיסא למזוזה, עולה עליו ומתפללת, גדלה להיות אישה עדינה ומתחשבת. עם זאת, רובם לא ידעו שהיא מרפאת חולים ומלמדת תלמידים, ורק בלווייתה הבינו את גודלה של קרובת המשפחה.בהיותה בת 50, החלה ימימה לקבל אליה אנשים. משחזר אחד התלמידים הראשונים: “הסתובבתי בתל אביב וחיפשתי מקום ללמוד דברים שקשורים ברוחניות. אמרו לי שיש בעיר אישה רוחנית מעניינת. היא ישבה עם אנשים אחד אחד, והתהליך היה בצורה של חיזוי. היא ראתה את כל הילדות של האדם והסבירה לכל אחד מה התיקון שלו. היא התחילה ללמד את החומר שלה, אבל זה עדיין לא היה כמו היום”.בשלב מסוים סיפרה ימימה לתלמידה שהיא קיבלה הוראה מגבוה ללמד קבוצות, וכך היה. בשלב מאוחר יותר עברה ללמד בהרצליה והקימה את `מכון מעיין`. הלימוד היה נפרד לגברים ונשים, ותלמידיה מסבירים שמדובר לא רק בעניין של צניעות, כי אם בראש ובראשונה בהגשה אחרת של החומר: “החומר הוא אותו חומר בשינויים קלים, אבל לקבוצה מסוימת זה היה יותר דרך הלב, לקבוצה אחרת יותר דרך השכל”. ימימה סידרה בעצמה את הקבוצות. היא סיווגה את הלומדים לפי הרמה הרוחנית והתובנה הנפשית שלהם, כך שכמה אנשים יוכלו לקבל יחד את אותו שיעור, אותו `חלק` כפי שנקרא בשפתה. מעשיה של ימימה היו, כאמור, בהסתר, ולמרות שלימדה תלמידים רבים במשך שנים ארוכות לא ידעו אפילו שכניה על המתרחש ב`מכון מעיין`. שרון פרלמן, אחת התלמידות, כותבת בספרה שיום אחד ניגשה שכנה לקבוצת נשים ושאלה: “מה זה כאן, מכון יופי?” הבנות לא הבינו מה הביא אותה לחשוב כך, והשכנה השיבה: “כשאתן נכנסות לכאן כולכן נראות עייפות, מתוחות ועצבניות, וכשאתן יוצאות אתן נראות יפות, שמחות ורגועות”.
כל אחד והתיקון שלו
אורית הגיעה לימימה לאחר שלמדה מפי תלמידה את פרק ההכנה ללידה שמסרה ימימה. “בלידה הזו, החמישית שלי, הרגשתי שונה לגמרי, כמו כלה”, היא מתארת, “ואז רציתי לראות מי חיברה את ה`חלק` הזה”. “כשהגעתי אליה, לא יכולתי לראות את פניה. דרך שיחה איתי, דרך הקול שלי, היא ידעה עלי כל מיני דברים והחליטה לאיזו קבוצת לומדים אני אשתייך. מהפגישה הזו יצאתי בהרגשה מאוד מיוחדת, וגם אם לא הבנתי את כל הדברים שהיא אמרה לי, היתה לי תחושה פנימית שהם נכונים”.אורית מפרטת את מהלך השיעור: “הפגישה היתה מתחילה בשירים, ואחר-כך ימימה היתה מוסרת `חלק`: הדרכה לתיקון הנפש. ימימה היתה אומרת את הדברים כשיחה, והתלמידות היו מסכמות. לאחר מכן כל אחת היתה צריכה לעשות `עבודה`, לבדוק מה היא מבינה ממה שנאמר ואיך הדברים נוגעים לה. הבנות היו קוראות את מה שכתבו, ימימה היתה מגיבה, מתקנת או מסבירה, וגם שאר הבנות היו משתתפות”. ה`חלקים` של ימימה אינם קלים להבנה, ודורשים העמקה והתבוננות. השפה מערבת חיבור מעשי עם תפיסה מחשבתית, והשיעורים שהיא העבירה התמקדו בדיוק סביב הנקודה הזו: חשיבה ומודעות עם תיקון והתקדמות מעשית. בסוף כל שיעור כזה היו לוקחים עמם התלמידים גם `עבודה הביתה` והיו צריכים לקרוא אותה ולכתוב מה הבינו ממנה. התלמידים מספרים שמדובר בעבודה יומיומית על המידות, ושזו בהחלט לא היתה קבלה פסיבית שהתלמיד היה צריך רק להיפתח אליה והשינוי ייעשה מאליו.
הלב היהודי
בשנים הראשונות לימדה ימימה כשפניה גלויות אל הלומד. אחר-כך ישבה מול הלומדים בצעיף, ובשנים האחרונות ישבה בקומה אחרת בבית, מעל הקבוצה הלומדת. תלמידיה מסבירים זאת בהתקדשות ובנקיות של ימימה עצמה, שלא אפשרו לה להתערבב עם הלומדים. עם זאת, למרות המרחק הפיזי, היא ידעה כל מה שנעשה בכיתה, ותלמידיה אומרים שהיא אף ידעה מה מתחולל בנפשם פנימה. זו גם הסיבה שהלימוד היה חייב להיות אמיתי; תלמיד לא יכול לומר דבר חיצוני לו, כי ימימה ידעה גם לומר: “כך את מדברת, אבל האם את מתנהגת כך בביתך?” ימימה נתנה ללומדים דרכים להתקרב אל עצמם, אל מידותיהם, ואת הכלים לשבור הרגלים רעים. היא עשתה זאת בעידוד, באופטימיות ובשמחה, ומתוך מתן אמון באדם ובכוחותיו.“היא היתה אומרת דברי תורה בלי להזכיר את שם ה`. הדרך שלה היא מסילת ישרים הלכה למעשה”, אומרת אחת התלמידות, המגדירה עצמה חרד”לית. אותה תלמידה מספרת שניתן למצוא ל`חלקים` של ימימה סיוע מן הרמב”ם והרמח”ל, וכמובן מתורת הקבלה. “מדובר בידיעה פנימית, באישה טהורה שהיתה קרובה מאוד לפנימיות שלה”. ימימה נהגה לומר שהיא איננה יכולה לחזור על דבריה, משום שהיא מקבלת אותם מלמעלה. בכיתות הלימוד של ימימה ישבו זה לצד זה אנשים מהמגזר החרדי וציוניים דתיים, מסורתיים וגם אנשים שאין להם ולו בדל קשר ליהדות. ימימה קיבלה את כולם. “היא ראתה ללב היהודי”, מסבירה אחת התלמידות, “והיא ראתה את המסלול שאדם עובר ביחס אל עצמו, ביחס לפנימיות שלו, בלי להסתכל על הדברים החיצוניים”. המפליא למביט מן החוץ, אבל ברור לגמרי למקורבים, הוא שרוב תלמידיה של ימימה חזרו בתשובה ומקיימים מצוות בדרך זו או אחרת, אף שהיא לא דיברה על כך כלל. התלמידים תולים זאת בכך שימימה סייעה לאנשים להתקרב אל עצמם, ופנימיותו של יהודי היא האמונה וקיום המצוות.
 
קראו עוד

שאלות ותשובות

ימימה אמרה פעם ש'תיקון זה מציאת עצמך כפי שאת'.

במפגשים אנחנו מקבלים כלים כדי שנוכל לבטא את עצמנו בעולם במלואנו בלי לרצות ובלי להאבק.  אפשר בתמצית לומר שאלו הנושאים העיקריים של מה שנלמד בשיעורים:

  • איך קורה שינוי – נלמד ונקבל כלים לעידוד השינוי בחיינו וליצירת ראייה רעננה וגמישה של החיים.
  • איך ליצור מערכות יחסים המבוססות על תקשורת ואהבה וגם לשמור על המרחב האישי. 
  • קשב – נלמד איך להיות קשובים ומודעים ככלי עמוק לחיבור לעצמנו ולאחרים.
  • מקומנו בעולם – נלמד איך לתפוס מקום בעולם בלי צורך להיאבק, להאשים או להתנצל על קיומנו. ועם זאת לבטא את חיותנו במלואה. נלמד את האומנות של גבולות אוהבים.
  • בהירות – נלמד איך יוצרים בהירות וסדר בתוך עולם רגשי סוער, איך מזהים ומפרידים בין טפל לעיקר, בין טוב ללא טוב.
  • קבלה עצמית וקבלת האחר – נלמד על המשמעות העמוקה של קבלה ואי-שיפוטיות ככלי לשינוי.
  • הלב כמפתח לשינוי עמוק בחיינו.
  • האפשרות לחיים בזמן העכשווי, חיים חופשיים משוחררים מחיטוט בעבר ומדאגה לעתיד.

לימוד רוחני בא לתמוך בחיים ולא לנתק אותנו מהם ולכן כדאי שיהיה מחובר לחיים. לכן נעסוק במפגשים בשאלות היסוד של חיינו האישיים לא באופן פילוסופי ותאורטי אלא בהקשר ישיר לעניינים הבוערים בחיי היום-יום שלנו כמו מערכות יחסים, מקומנו בעולם, החירות שלנו לחיות את עצמנו כפי שאנחנו.

המפגשים מקנים כלים ממשיים לעבודה אישית בחיי היום-יום ומזמינים את המשתתפים להעמיק בהבנת עצמם ובהבנת האחר ממקומות חדשים המאפשרים תהליך אמיתי של שינוי. זוהי הזמנה לשינוי דרך חיבור ללב, דרך איזון בין שכל לרגש, דרך קבלה עצמית עמוקה ודרך החיבור למהות הטובה הטמונה בכל אחת ואחד.

הלימוד מתאים לכל אחד ובכל רמה. למי שהלימוד חדש לחלוטין כדאי לעשות שיעורי הכנה בהתייעצות עם המורה. יחד עם זאת, חשוב לזכור שהלימוד אינו לינארי. אנחנו חוזרים שוב ושוב על הדברים משום שהלימוד אינו רכישת ידע אלא קבלת כלים לחיים שאנחנו מתרגלים אותם שוב ושוב. 

בפשטות, כמה שרוצים….

השלב הבסיסי של הלימוד אורך מספר חודשים ומשם ממשיכים לפי הרצון. מכיוון שהלימוד אינו רכישת ידיעות אלא תרגול והעמקה דרך יישום של ההבנות הנלמדות בשיעורים, אין גבול וקצה ואפשר גם ללמוד ולתרגל שנים רבות. 

 במכון ישנם מורות ומורים שלמדו ישירות מימימה וישנם מורות ומורים מדור שני שלמדו מתלמידיה הישירים של ימימה. ההבדל בין המורים נובע מכך שכל מורה מביא את הבנתו האישית את הלימוד, את נסיון חייו ולפעמים את הכשרתו בתחומים נוספים.

השיעורים מתקיימים בכל ימות השבוע בשעות הבוקר, הצהריים והערב. חפשו כאן  קבוצה בהתאם לזמן והאזור המתאים לכם. 

אפשר להגיע לשיעור ניסיון ולהחליט אחריו אם רוצים להתחייב. ההתחייבות היא לחודש בלבד בכל פעם ובכל שלב אפשר לעזוב את הלימוד אם הוא לא מתאים לכם.

הלימוד מיועד לנשים ולגברים כאחד. אך ימימה הפרידה בין קבוצות הגברים והנשים. עד היום יש מורים ומורות המפרידים בין גברים לנשים ויש מורים המלמדים קבוצות מעורבות. 

מהות לימוד החשיבה ההכרתית היא רכישת כלים להתפתחות אישית ולא רכישת ידע אינפורמטיבי. לפיכך, הלימוד בנוי בצורה מעגלית. אנחנו שוב ושוב חוזרים על הלימוד כשהמטרה היא להעמיק ולחבר בינו לבין החיים הממשיים. לכן אין חשיבות לנקודה בה אנחנו מתחילים ואפשר בהחלט להצטרף לקבוצה פעילה. 

אפשרי בהחלט ללמוד גם מהבית. חפשו כאן קבוצת לימוד באינטרנט. בלימוד מהבית ניתן לבחור את המורה המתאים לכם בלי שמקום המגורים יעצור בעדכם. 

הלימוד נעשה מהבית באמצעות הזום דרך המחשב האישי ואפילו מהטלפון. פעם בשבוע נפגשת הקבוצה בזום, עם כוס תה והנוחות של הבית. בשנת הקורונה למדנו שאפשר להגיע למפגש ויחס אישי בצורה כזו ולחוות חיבור בין האנשים בקבוצה גם כשלא נפגשים בפועל.

כן, בהחלט. חלק מהמורים מקיימים פגישות אישיות. לימוד בפגישה אישית מיועד לפריצת חסימה אישית החוסמת את ההתפתחות האישית ומעיבה על החיים האישיים. בלימוד בקבוצה יש מקום לשיתוף כשהמטרה היא להגיע להבנות ולחבר בין ההבנות הנלמדות לחיים האישיים של כל הלומדים. אך מטבע הדברים לא ניתן להתמקד בנושאים אישיים. לשם כך נועדה הפגישה האישית. 

בעמוד המורים תוכלו לסנן ולמצוא מורים או מורות המקיימים פגישות אישיות. 

עלות השיעורים הממוצעת אצל מורי המכון היא בין 280-360 לחודש.