לימוד בחשיבה הכרתית על ״ובערת הרע מקרבך״ – כהכנה לעשרת ימי תשובה.

למורים ותלמידים כאחד להעמיק בדברים ולבאר אותם היטב.

 

אנחנו לומדים לחלק את החיים שלנו לשלושה סוגים עיקריים של מתרחשים:

  1. מתרחשים נקודתיים קטנים שבשגרה.
  2. מתרחשים שמשפיעים על חיינו בצורה בולטת.
  3. מתרחשים עוצמתיים שמערערים את היציבות שלנו.
  4. מתרחשים כה חזקים עד שאין לנו כל יכולת להכיל אותם.

 

הלימוד עוסק ברובו בסוג המתרחשים השני והשלישי משני טעמים ברורים. יכולת הראייה שלנו בשניהם אינה צריכה להיות גבוהה כל כך כדי שנוכל להבחין בהם וכדי שנוכל לראות בהם את הפרטים שמעוררים במערכת הפנימית שלנו את העומסים, ובכך נוכל ללמוד לתחם אותם באופן כזה, שיפסיקו לעכב את ההתפתחות האישית שלנו.

 

הלימוד מביא לתוצאות מהירות ביכולת הראייה שלנו את המתרחשים האלו וניתן דוגמא:

אדם שבמשך שנים כועס על הוריו, מחזיק בהבנות מילדות על היחס שקיבל או לא קיבל מהוריו לאורך השנים, הכעס הזה משפיע מאוד על איכות החיים שלו ומתעצם בכל מפגש או שיחה עם הוריו.

זה מתרחש מהסוג השני, ופה, הלומד מהר מאוד לומד לראות את הדברים בצורה נכונה יותר ורחבה יותר, וברגע שמצליח לראות, מתחיל לראות פנימה את השופט שבו, ואת הפוסק שבו ואת הקטגור שבו ומבין שהוריו, בהפרזות או בהחסרות שעשו איתו, למעשה, עשו כמיטב הבנתם ויכולתם האישית.

הבנות אלו מביאות לתוצאות טובות ומהירות בלימוד ומשפיעות באופן ישיר על איכות החיים של אותו אדם ומעלות בו מנגד, מידות טובות שהיו בו אבל הוסתרו ע״י אותם העומסים, מידות הרחמים והסליחה וההודיה, מידות אלו, מאירות באדם ומחיות אותו ברוח חדשה שמביאה שמחה ללב ובכך משפיעות גם על ההורים של אותו אדם וכשהוא רואה בהוריו פתאום את הטוב, הראייה הטובה שלו, יש לה הכוח לתקן ולהאיר גם את המידות הטובות בהם, בדיוק כפי שהראייה הרעה שלו, קילקלה והסתירה את המידות הטובות בפנימיות שבו ובהוריו.

 

מתרחש מהסוג השלישי, יכול להיות לדוגמא, מתרחש נקודתי בזמן, ריב עם אח או עם חבר לעבודה או עם בן או בת הזוג, או משבר עם הילדים וכו.

מתרחש כזה יהיה עוצמתי מכיוון שבדרך כלל יהיו מעורבים בו אנשים שקרובים לליבו של אדם או שיהיו קשורים איתו בקשר קרוב משפחתי או עסקי.

גם בסוג המתרחשים הזה, הלימוד עוסק הרבה מאוד, וגם פה, הלומד מביא תוצאות יפות מאוד אחרי זמן לא רב כשלמד לראות ולהכיר את מקומו האישי, שלמד לתת רגש למקום הזה שחיוני לחייו, למד גם לראות ולהכיר באופן יחסי את מקומו של האחר ואת יכולותיו היחסיות ולמד בעיקר לעשות את ההפרדה בין הדברים ומתוך אותה הפרדה, למד להרים מחיצות ששומרות על השדה האישי שלו ובכך גם נשמר מלהיכנס לשדה האישי של האחר.

התיחום הזה ובניית המחיצות הם כלים שנלמדים וככל שהלומד ישתמש בהם יותר, כך יתחזקו ויעזרו לו לצאת מהר יותר ממשברים נקודתיים שכאלו נקי מכעס ושיפוט באופן יחסי.

גם פה, איכות החיים של הלומד תישמר ותתחזק וגם פה, המידות הטובות שהיו בו והתגלו בעקבות הארתם ע״י הרחבת יכולת הראייה שלו, יאירו בו וממנו וישפיעו השפעה ישירה על חייו.

 

מתרחשים מהסוג הרביעי, הם מקרים בחיים שלנו שעוצמתם כל כך גדולה עד שיכולת ההכלה הנפשית שלנו לא מספיקה ולמעשה, שני דברים עלולים לקרות:

  1. האדם עלול להיכנס למצב של הדחקה כה חזקה, עד שהלב שלו ייאטם לחלוטין ובכך ינתק עצמו רגשית באופן כמעט מוחלט מהמתרחש ומשם איכות חייו תרד באופן משמעותי ולמעשה תהרוס את חייו.
  2. האדם עלול להיכנס למצב רגשי כל כך חזק ועוצמתי עד כדי שכל המערכת הנפשית שלו למעשה תקרוס תחת העומס, הוא ייכנס לעצבות גדולה ולדיכאון עמוק ומצב זה עלול להיות בבחינת סכנת חיים אמיתית.

הלימוד ממעט לעסוק בסוג המתרחשים האלו מסיבות ברורות, אין לנו יכולת להבין באמת, מצב בו המערכת הנפשית שלנו אינה עומדת תחת העומס אלא עד שזה ממש קורה. ימימה אמרה: אין לימוד, אלא מתוך התנסות חווייתית. ולמעשה היא צודקת, ישנם סוגים שונים ומדרגות שונות של הבנה: למשל, הבנה שבשכל, והבנה שבלב, ובכל אחת מאלו ישנן מדרגות אינסוף. מה שברור הוא, שהבנה שבשכל, יכולה להחזיק עד רמה מסוימת אבל ברגע שלשכל הישר אין יכולת להסביר, שם ההבנות קורסות ואז צריך האדם רובד אחר להישען עליו. במקום הזה, אם תהיה ההבנה גם בלב, תוכל גם היא לעזור ולחזק אבל גם שם המדרגות רבות ושם, במתרחשים עוצמתיים, יתחיל ריב בין השכל לבין הלב כי השכל לא יבין ויעשה ככל יכולתו לשכנע את הלב שהוא טועה. זו למעשה נקודה בה המערכת הנפשית מתחילה להישבר ושם האדם צריך משענת חדשה, חזקה יותר, והמשענת הזו נמצאת במדרגת ההבנה האמונית, במקום האמוני של האדם. גם להבנה הזו יש מדרגות אינסוף אבל גם המדרגות הראשונות, יהוו משענת חזקה לאדם לאחר שההבנות הראשונות יתמוטטו.

 

הלומד, ככל שיטרח ויעמיק בלימוד ויחזק את היציבה הנפשית שלו, לאורך השנים, ירכוש כלים שיחזק דרכם את המקום האמוני שלו מתוך חיבור ללב ולשכל ובכך יוכל לעמוד איתן מול מתרחשים גדולים.

 

ופה המקום ללמוד על המתרחשים מהסוג הראשון, הדברים הקטנים שבשגרה שמעלים בנו כעסים קטנים, תסכולים שבאים, חולפים ושוב חוזרים, אכזבות קטנות, דברים שרק לכאורה, הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהמהות שלנו, ממי שאנחנו, עד כדי כך, שאנחנו בעצמנו רואים בהם כחלקים שמהם מורכב האופי שלנו ומי שאנחנו באמת.

אבל כמובן שכל זה איננו האמת וזהו רק קצה הקרחון של הבלבול הגדול שבו אנחנו נמצאים ועל זה אבקש להעמיק.

 

עד שהגיע ולמד התלמיד להתמודד עם מתרחשים מהסוג השני והשלישי, ז״א אלו שכבר יש בידו להעמיד מחיצות בינו ובינו, ותיחומים והפרדות ברורות בין עיקר ותפל, ועלה על דרך המלך והתחזק בשכלו ובליבו ורואה את הטוב, עלול אותו תלמיד לחשוב שהנה הדברים ברורים, הדרך בטוחה ופרושה לפניו וכבר לימד את עצמו להבחין בקלות במתרחשים המוכרים ע״י התדר שהם נושאים ולא רק ע״י הפרטים, שזוהי מדרגה גבוהה יותר של הבנות, שהרי למדנו שהמתרחשים הם בבחינת תפאורה ומלבוש ולמעשה המתרחשים האמתיים הם בפנימיות, והפרטים משתנים בכל פעם בהתאם ליכולת שלנו להבין ולראות.

והסיכון הגדול במקום הזה, שהוא עלול להביא לזחיחות הדעת. אותו תלמיד, למד לכוון את מערכת ההכרה שלו לתדרים מצומצמים מאוד ואז העומסים יעלו ויציפו את המערכת שלו במקומות שבהם הוא אפילו אינו מחפש כי הוא עסוק כולו בעצמו, בתחושת הדיוקים שלו ובתחושה הטובה של הצלחותיו אל מול המוכר והידוע.

 

משל לאותה דמות בסרטים המצויירים שרודפת אחרי דמות אחרת וברגע מסויים עוברת את קצה הצוק אך מרוב התמקדות במרדף, אינה שמה לב שהאדמה תחתיה כבר מזמן אינה קיימת. ואז ברגע הראייה, תיפול הדמות מטה מטה.

המשל הזה נכון לאותו תלמיד, שכן המיקוד במרדף המוכר לו מסתיר ממנו את הדברים הקטנים ביותר שאותם לא למד עדיין לראות וברגע שיראה עצמו באותה הפרה גדולה, ירגיש בבחינת מאיגרא רמא לבירא עמיקתא ועלול ליפול ברוחו ונפשו באכזבה ואפילו בייאוש ואין זו הכוונה בלימוד כלל ועיקר חס וחלילה אלא להיפך, כוונת הלימוד, להראות לאותו תלמיד שגם כשעלה והגיע להצלחות ולהבנות טובות, אל לו לעצור ולו לרגע אחד אלא להרחיב את הדעת ואת הראייה ולהתחיל לחפש את הדיוק במתרחשים מהסוג הראשון.

 

דוגמא טובה לעומס פעיל שמסתתר מתחת יכולתו של התלמיד לראות היא בחינת ההבנה הפנימית שלו עצמו אל מול מדרגתו העכשווית האמיתית.

אותו תלמיד מנוסה, יחווה לעתים דחייה דווקא במקום שבו הוא מביא לידי ביטוי את הדיוקים וההבנות הטובות שלו אל מול משפחתו הקרובה או אשתו. דווקא במקום הזה, הדחייה שיחווה תהיה מכוונת כחצי רעל ישירים לתוך ליבו ושכלו.

שם, הוא יחווה תחושה קשה של עלבון, שהרי איך ייתכן שתלמיד מנוסה כמוהו, שאומר מילים כל כך גבוהות, מקבל דחייה כל כך קשה, והוא עלול להיעלב לא רק בשם עצמו אלא בשם הלימוד כולו ממש.

 

הרבי נחמן אמר בתורה ו׳ בהקשר של חודש אלול, ״הרוצה בתשובה, ישמע ביזיונו, יידום וישתוק״.

 

ופה טמון היסוד להבנה הזו. אותו תלמיד, ברגע עלבונו, ייעלב מכיוון שישנו פער בין ההבנה שלו את מקומו ומדרגתו לבין מקומו האמתי. ולמעשה הוא עדיין לא במדרגה שעליה מדבר הרבי נחמן.

ולמה כל זה, מכיוון שהמורכבות היא אינסופית והעליה בהבנות היא אינסופית וברגע שאנחנו עוצרים במקום שנראה לנו מספיק, שם מתחילה למעשה הנסיגה ביכולת ההבנה והאבחנה שלנו.

 

הכוונה במשפט ״ישמע ביזיונו, יידום וישתוק״ בכלליות היא, הבנה עמוקה שדווקא ברגע שמבזים אותו, במיוחד אותו ביזוי הוא בבחינת מלבוש על מתרחש והתלמיד יחזק עצמו מתוך הגנה על מהות כשלמעשה מפספס את עיקר התיקון הטמון ביכולת שלו לראות מהיכן מגיעים הדברים ומי בעצם מדבר אליו.

 

דוגמא נוספת נוכל למצוא בקלות אם נעמיק ונתבונן עמוק יותר מהמחשבות ומהדיבור שלנו אלא ברצונות הפנימיים שלנו, אלו שנמצאים בתוך המחשבה והדיבור שלנו, כמו שימימה אמרה: מה יש בדיבור, ז״א, מה הם המרכיבים שלו, האם נושא רצון טוב, האם נושא רצון לכבוד? והדברים עמוקים מאוד.

 

ועל זה נאמר:

״וְכָל קֶרֶב וּכְלָיוֹת יְזַמֵּרוּ לִשְׁמֶךָ, כַּדָבָר שֶׁכָּתוּב, כָּל עַצְמֹתַי תֹּאמַרְנָה…״

 

לכן, עלינו ללמוד וללמד שבעור הרע מקרבנו הוא עבודה וטרחה רבה אבל שכר גדול בצדם.

ותיקון המידות ואיזון הנפש מגיע לכל הקומות של האדם, הוא במחשבותיו, בדיבורו, במעשיו, בליבו, בעצמותיו, בכל קרביו.

 

עשרת ימי תשובה, ניתנו לנו כדי לאפשר לנו הזדמנות להרחיב את הלב, להרחיב את הראייה שלנו ובעיקר שנוכל לבחון יותר לעומק את המקום והמדרגה האמתית שלנו בעכשווי.

עצם הבחינה הזו, עצם הפניית המבט למקומות שלכאורה נסתרים מעינינו, היא בבחינת תיקון גדול ויש לה את היכולת לעורר ולהאיר בנפש שלנו רבדים סמויים שיש בהם עוצמות גבוהות ביותר.

 

בברכת חתימה טובה ב״ה

רוצה לקרוא עוד מלאכות?

היכנס לדף ״חדר מלאכה״ של המכון ותוכל להינות מעוד מלאכות של תלמידים, מדריכים ויוצרים. לחדר מלאכה

תוכלו להשאיר פרטים ולקבוע איתנו פגישה

גם ZOOM הולך…