כיסופים לעתיד בלבד. געגוע לעבר

געגוע Vs כיסופים

נפש איננה מתגעגעת למשהו עתידי כי אם נִכְסֶפֶת. געגועים מתייחדים לעָבָר (לְמי ולְמה)וכיסופים לעתיד(למי ולמה) .

אם תרצה לעשות דבר-מה, “למעשה ידיך תכסוף” [1] אם תרצה להגיע קרוב לאל ואף לשהות במרחביו ” נִכְסְפָה וְגַם-כָּלְתָה נַפְשִׁי לְחַצְרוֹת יְהוָה לִבִּי וּבְשָׂרִי יְרַנְּנוּ אֶל אֵל-חָי[2].

הכיסופים לציון החליפו את הגעגוע.

על פי  של”ק (שלמות לשון קודש) במקרא מופיעים הכיסופים בנפרד מגעגוע בפעם הראשונה כאשר יעקב מבקש לצאת מחרן לעבר ארץ ישראל, כאשר לבן משיג את יעקב הוא פונה אליו ואומר ? וְעַתָּה הָלֹךְ הָלַכְתָּ כִּי-נִכְסֹף נִכְסַפְתָּה לְבֵית אָבִיךָ וגו'”.[3]

בכיסופים טמונים הח.מ.ד (תחמוד) והח.ש.ק (תחשוק) יותר מסתם געגוע לעבר. וזאת תכונה השייכת לעם הנבחר, לעם הנחשק. הכתוב אף מציין שהגוי אינו נחשק ואינו רצוי הִתְקוֹשְׁשׁוּ וָקוֹשּׁוּ הַגּוֹי לֹא נִכְסָף[4]

על כן לא הייתי מאדיר את הגעגוע כמי שמופנה אל העבר והעתיד, אלא מבדלו מכיסופים. לא בכדי נוצרו שתי המילים הללו… לתאר מצבים שונים !

 

[1] איוב יד

[2] תהילים פד’

[3] בראשית לא’

[4] צפניה ב’

Hilik Roseman

רוצה לקרוא עוד מלאכות?

היכנס לדף ״חדר מלאכה״ של המכון ותוכל להינות מעוד מלאכות של תלמידים, מדריכים ויוצרים. לחדר מלאכה

תוכלו להשאיר פרטים ולקבוע איתנו פגישה

גם ZOOM הולך…